Waarom een huidmicrobioom ertoe doet – en 5 manieren om jouw huid gezond te houden

We kennen allemaal de goede bacteriën die in onze darmen leven en die ons gezond houden. Maar wist je dat er ook een heel divers ecosysteem op je huid aanwezig is? Deze gemeenschap van micro-organismen wordt een microbioom genoemd – een vrolijke groep bacteriën, schimmels, mijten en virussen die bescherming bieden tegen ziekten en ontstekingen. Zolang hun leefomstandigheden in evenwicht blijven, helpen ze een mooie, gezonde huid te behouden. Laten we eens nader bekijken hoe je dat kan realiseren.

Waarom is een huidmicrobioom belangrijk?

De huid is het grootste orgaan van het lichaam en dient als een barrière voor onze externe omgeving. Onze huid is de eerste verdedigingslinie tegen verwondingen of ziekten, maar het is eigenlijk het microbioom van onze huid dat alle nare dingen opvangt. Het speelt een grote rol bij wondgenezing, houdt ontstekingen onder controle, bestrijdt giftige stoffen uit het milieu en helpt zelfs bepaalde soorten kanker te voorkomen.

Een gezond huidmicrobioom is behoorlijk vijandig tegenover slechte bacteriën, met andere woorden koel en droog, met een zure pH. Talg (het smeermiddel van de huid) is van nature antimicrobieel. Wanneer jouw huidmicrobioom gezond is, werkt het samen met je immuunsysteem om op zijn behoeften te reageren, op dezelfde manier als je darmgezondheid verantwoordelijk is voor jouw algehele gezondheid.

Dus wat is dan het probleem?

Het moderne leven is de vijand van een gezonde microbiota. Ons huidmicrobioom kan zijn werk niet meer goed doen, omdat we leven in een kiemfobe wereld van antibacteriële zeep, overmatig gebruik van antibiotica, conserveermiddelen en agressieve chemicaliën. Terwijl we ons proberen te beschermen tegen ziektekiemen, doden we het goede met het slechte – alle belangrijke goede bacteriën, virussen en schimmels die het microbioom vormen.

Slimmere keuzes beschermen ons huidmicrobioom

We raden je aan producten te gebruiken die het huidmicrobioom van jouw huid ondersteunen, zoals de GF2 Skin Rejuvenation. Geformuleerd met ons hypochlorous acid van medische kwaliteit, houdt het de huid in evenwicht door:

  • Het verminderen van ontstekingen, waardoor wordt voorkomen dat bepaalde bacteriën profiteren van een verhoogde ontsteking (zoals C. Acnes).
  • Het verminderen van overmatige talgproductie, waardoor de talgklieren minder aantrekkelijk worden voor de Malassezia-gist.
  • Behoud van de huidbarrière bij de juiste zure pH.

Het belangrijkste is dat het werkt als een slim desinfectiemiddel – het verwijdert alle ‘slechte’ microben of ziekteverwekkers (bacteriën, gisten en virussen) terwijl het de goeden negeert en helpt om te voorkomen dat ongewenste micro-organismen worden overspoeld.

5 manieren om voor je huidmicrobioom te zorgen

Er zijn veel dingen die de microbiota van je huid beïnvloeden, van je geslacht, leeftijd en etniciteit tot omgevingsfactoren (vochtigheid, UV-blootstelling of temperatuur) en gedragsfactoren (zoals gebruik van cosmetica en zeep). Sommige dingen zullen buiten jouw controle zijn, maar hier zijn onze vijf tips voor het beschermen van deze kwetsbare gemeenschappen van huidflora:

  1. Bewaak de pH van je huid nauwkeurig
    Zoals we eerder vermeldden, zijn de micro-organismen in je huid als een zure omgeving, dus het is het beste om de zuurgraad van de huid op ongeveer pH 5.0 te houden. Daaronder is het te zuur, daarboven is het te alkalisch. Als de pH van je huid niet goed is, beschadigt het de barrière en de micro-organismen die erop leven. Lees hier onze tips voor het kiezen van de juiste reiniger.
  2. Ga voorzichtig te werk als je je huid reinigt
    Huidbacteriën zijn het gelukkigst bij de temperatuur van je huid (25 °C), dus kook ze niet met kokend heet water. Schrob de huid niet en wrijf er niet over na het reinigen, omdat dit microschaafwonden kan veroorzaken, waardoor ziekteverwekkers een houvast krijgen om het evenwicht van je huid te verstoren.
  3. Eet voor een gezondere darm
    Dezelfde regels die we toepassen op onze darmen – denk aan probiotica – gelden ook voor onze huid. Levende bacterieculturen worden gemeten in kolonievormende eenheden (CFU’s) en gezondheidsdeskundigen raden aan om ongeveer 1 miljard tot 10 miljard CFU’s per dag te consumeren. Je kunt supplementen nemen of probiotisch rijk gefermenteerd voedsel eten, zoals yoghurt, kefir, kombucha, zuurkool, augurken en miso.
  4. Vergeet je prebiotica niet
    Prebiotica zijn te vinden in vezelrijke voedingsmiddelen die de goede bacteriën voeden en helpen groeien. Deze omvatten asperges, artisjokken, knoflook, haver, bananen en sojabonen.
  5. Zorg dat je huid niet gestrest wordt
    Wat goed is voor je lichaam, is goed voor je huid … en dat geldt ook voor de slechtste dingen. Probeer stress en schadelijke leefstijlfactoren zoals vervuiling, nicotine en teveel alcohol voor gezondere micro-organismen te vermijden.

Wil je meer weten over de biodiversiteit van je huid? Lees hier meer over dit fascinerende en delicate ecosysteem.