Waarom suiker slecht is voor huidveroudering (en 5 slimme vervangers!)

Suiker, je laat me naar je verlangen! We weten inmiddels allemaal dat te veel suiker slecht is voor ons lichaam. Maar wist je dat het ook een van de grootste boosdoeners is van vroegtijdige huidveroudering? Laten we wat dieper ingaan op hoe suiker wordt verwerkt, hoe de schade optreedt en hoe je je zoete fixatie toch op een gezonde manier kunt krijgen.

Ten eerste zijn niet alle suikers gelijk gemaakt

Suiker is niet alleen wat je in je koffie stopt, over je havermout sprenkelt of het belangrijkste ingrediënt van je snoepjes is. Er zit suiker in alcohol, dranken, fruit, sauzen, desserts, snacks… de lijst gaat maar door. Als je begint met het tellen van de ‘toegevoegde en verborgen suikers’ die we consumeren in bewerkte voedingsmiddelen (niet van fruit en groenten), worden deze heel snel zorgwekkend. Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (hoge GI) bevatten doorgaans ook meer suiker.

Zuid-Afrikanen consumeren bijvoorbeeld tussen de 12 en 24 theelepels suiker per dag* – veel meer dan de 9 theelepels voor mannen en 6 theelepels voor vrouwen die experts aanbevelen.

Het verband tussen suiker en veroudering

Dus wat gebeurt er precies als er teveel suiker in onze bloedbanen circuleert? Wanneer je voedingsmiddelen met een hoge glycemische waarde consumeert, begint je lichaam de suiker af te breken tot glucose. Dit resulteert in een piek in je insulinegehalte en een uitbarsting van ontstekingen in je lichaam. Hier bij Thoclor Labs praten we veel over ontstekingen – de chronische, laaggradige ontsteking die wordt geassocieerd met leeftijdsgerelateerde veranderingen in de stamcellen van je huid. Onderzoekers hebben ook een verband ontdekt tussen de hoeveelheid suiker die in de bloedbaan van een persoon circuleert en hoe oud ze eruit zien. De reden hiervoor is dat een teveel aan suiker in het bloed een proces bevordert dat glycatie wordt genoemd – dat de huid veroudert.

Wat is glycatie?

Suiker afbreken tot glucose en fructose is een normaal proces in ons lichaam. Het is wat ons brandstof en energie geeft. Maar als we teveel suikerhoudend of hoogglycemisch voedsel consumeren, reageren deze suikers op een abnormale manier met eiwitten en vetten. Dit proces wordt glycatie genoemd en de schadelijke moleculen die hierbij worden geproduceerd, worden geavanceerde glycatie-eindproducten genoemd – beter bekend als AGE’s.

AGE’s – de aanwijzing zit in de naam! – zijn slecht voor je huid, omdat ze ten eerste niet ongedaan kunnen worden gemaakt en ten tweede van invloed zijn op zaken als:

  • Collageenproductie, waardoor de huid steviger wordt (overtollige suiker maakt het collageen ‘stijf’).
  • Elastine, dat de huid helpt terugveren na te zijn uitgerekt (verlies van elastine leidt tot een slappe huid).

Wanneer AGE’s zich in hoge concentraties ophopen en je lichaam er niet vanaf kan komen, verhogen ze het risico op vele ziekten, zoals diabetes, leverziekte, hartziekte, Alzheimer, artritis, hoge bloeddruk en nierfalen.

AGE’s en je huid

Het proces van glycatie begint wanneer je in de twintig bent en het begint op je huid te verschijnen rond een leeftijd van 35 jaar. Dit geeft je meestal een scala aan klachten, zoals ouderdomsvlekken, fijne lijntjes, droge huid, hyperpigmentatie, doffe huid, ongelijkmatige teint, verslapping, verlies van onderhuids vet (vooral in het gezicht), ontsteking en zelfs tumoren. Wanneer je UV-straling aan de mix toevoegt, versnelt de glycatie naarmate het aantal gevormde AGE’s toeneemt. Als er ooit een andere reden was om veilige zonverzorging te gebruiken, dan is het dit wel!

Het goede nieuws – hoe je kunt snacken voor een gezondere huid

Dus wat moet je eten voor een gezondere stralende huid? Sommige dermatologen raden aan om alleen voedsel te eten met een GI van 50 of lager en alle zetmeel volledig te vermijden. Je hoeft niet overboord te gaan, maar de beste vuistregel is om koolhydraten en peulvruchten met langzame afgifte te eten.

Wil je nog steeds een zoete traktatie? Probeer deze 5 gezonde suikervervangers

We weten dat er niets beter is dan een bolletje ijs op een warme dag of een heerlijke chocolade brownie, maar als je dat verlangen wilt beteugelen en iets goeds wil doen, zijn dit onze topkeuzes:

  1. Bessen: Rijk aan antioxidanten, bessen kunnen de huid helpen beschermen door de productie van vrije radicalen te beperken – de kleine reactieve zuurstofmoleculen die schade kunnen toebrengen aan onze huidcellen, het DNA en de productie van collageen, wat leidt tot vroegtijdige veroudering, rimpels, ruwheid en verslapping kan veroorzaken.
  2. Pure chocolade: Als het om chocolade gaat, hoe donkerder hoe beter! Pure chocolade en cacao bevatten flavonoïden die krachtige antioxidanten zijn. Deze kunnen helpen om fotoschade op de huid door de zon te voorkomen.
  3. Wortelen: Oké, wortelen zijn dus niet de eerste zoete traktatie die in je opkomt, maar als je ze gebruikt bij het koken, kunnen ze bijzonder lekker zijn – en door koken worden de voordelen nog krachtiger. Het is rijk aan antioxiderende carotenoïden en kan de huid helpen beschermen tegen UV-schade.
  4. Noten: Vooral amandelen, paranoten en walnoten staan erom bekend ‘goede vetten’ te bevatten, vol met essentiële lipiden die een beschermende barrière vormen rond de huidcellen en vochtverlies voorkomen.
  5. Granaatappels: Deze vrucht bevat niet alleen water, maar de ‘juwelen’ aan de binnenkant zijn ook rijk aan ellaginezuur. Deze verbinding blijkt rimpels, als reactie op UV-straling, te verminderen.

We hopen dat je je geïnspireerd voelt om betere voedingskeuzes te maken voor een stralende huid. Het is altijd het beste om ontstekingen van binnenuit en van buitenaf te bestrijden – zoals we doen met onze GF2 Miracle Mist. Geformuleerd met hypochloorzuur (het eigen immuunmolecuul van ons lichaam), helpt het om subklinische ontstekingen op de huid door omgevingsfactoren te verminderen.

Probeer onze GF2 Skin Rejuvenation vandaag nog om een gezonde huid te herstellen, te verjongen en te behouden. Als je vragen hebt over een specifieke huidaandoening, mail ons dan gerust.

* https://www.wits.ac.za/news/latest-news/research-news/2016/2016-04/ssb-tax-home/sugar-facts/